Etikus üzleti gyakorlat a beszerzésben és az ellátásban - ajánlás
Ajánlásunk gazdálkodó szervezetek – elsősorban üzleti vállalkozások– számára készült. Kidolgozásakor nemzetközi szakmai szervezetek ajánlásaiból indultunk ki, valamint számos hazai gyakorlati szakembert is bevontunk a munkába. Olyan anyag kialakítására törekedtünk, amely segítséget nyújthat a vállalatok számára beszerzés etikai kódexek elkészítéséhez, ugyanakkor szerettük volna elérni azt is, hogy etikai kérdésekről szó essék szakmai fórumokon.
Az üzleti gyakorlat etikusságának biztosításához azonban számos feltétel teljesülése szükséges. A teljesség igénye nélkül az alábbiakra hívjuk fel a figyelmet:
1. Az etikai alapelvek betartása elengedhetetlen a beszerzési folyamatban érintett összes szereplő számára, tekintet nélkül azok szakmai illetve szervezeti hátterére.
2. Az Etikai kódex elkészítése, léte önmagában még nem szavatolja az etikusságot. Ehhez szükséges a téma folyamatos napirenden tartása, kisebb és nagyobb közösségekben egyes kérdések értelmezése, a követendő magatartás kialakítása és az ellenőrzés biztosítása.
3. A vállalati beszerzési kódexek általános tartalmán túl minden ezen a területen dolgozó szakembernek feladata a beszerzési szakma elismertségének előmozdítása.
Beszerzési Vezetők Klubja
|
Az etikai alapelvek értelmezése:
1. A beszerzések átlátható és szakszerű kezelése
A beszerzési feladatok végzése során törekedni kell az alapvető szakmai szabályok betartására, a szakmai ismeretek fejlesztésére valamint minél magasabb szintű alkalmazására. Ezen belül kiemelten kezelendő a jogkövetésre való törekvés, a folyamatok átláthatóságának biztosítása, a szükséges és elégséges információk megfelelő az egyenlő elbánás elvének betartása melletti kommunikálása, az alapos szakmai ismeretek elsajátítása, fejlesztése és alkalmazása.
2. Együttműködésre, kölcsönös előnyökre való törekvés a beszállítókkal
A beszerzési folyamat résztvevőinek törekedni kell arra, hogy a vállalati célokat a partnerek méltányolható érdekeinek tiszteletben tartásával mozdítsa elő. Ez a szemlélet meg kell hogy jelenjen a beszállítókkal illetve a vállalaton belüli érintettekkel való kapcsolatban is, különös tekintettel az udvariasságra és a kölcsönös tiszteletadásra.
3. A verseny és a versenysemlegesség biztosítása
A beszállítók kiválasztásánál a verseny és az esélyegyenlőség fenntartása a beszerzési folyamat hatékonyságának, ill. a megfelelő ellátásnak alapvető feltétele.
4. Információk bizalmas kezelése
A beszerzési folyamatban résztvevők tevékenységük során esetenként olyan bizalmas információkhoz is hozzáférnek, amelyek vállalatukra, beszállítóikra és versenytársaikra vonatkoznak. Az ilyen információkat nem szabad előzetes felhatalmazás nélkül nyilvánosságra hozni. A etikai kódexnek fel kell hívni a figyelmet ezen információk bizalmas jellegére és meg kell tiltani, hogy a beszállítókkal tárgyalt árról, illetve az ajánlatkérésekre érkezett ajánlatokról a beszállítók versenytársainak információk átadásra kerüljenek.
5. A befolyásolhatóság közvetlen illetve közvetett módjának az elkerülése
Biztosítani kell, hogy a beszerzési folyamatban résztvevők cselekedetei és (beszerzési) döntései függetlenek legyenek a tárgyhoz nem tartozó kényszerektől és személyes érdekektől. Ez egyrészről az érdekkonfliktusok kerülését és felfedését, másrészt a korrupció, etikátlan viselkedés, befolyásolhatóság és ezek látszatának az elkerülését jelenti.
6. Lojalitás a munkaadóhoz
A beszerzés a vállalat egyik jelentős képviselője a külvilággal való kapcsolatokban. Ebből kifolyólag a saját vállalat céljai előnyt élveznek a beszállító céljaival és a személyes célokkal szemben.